torsdag 5 maj 2016

Hälsa x 2

Det finns mycket att säga om hälsa. Som språkman ser jag förstås direkt dubbla betydelser i ordet. Vidare tänker jag på andra ordformer: hälsa (substantiv/verb + böjningar), motsatsen ohälsa, och så hälsning förstås... Här ska jag bara helt kort hålla mig till innebörder.

I en orolig tid med jäkt, stress och därmed relaterad sjukdom är det skäl att stanna upp och analysera läget en smula. Den gåtfulla frågan om själva tiden gått upp i varv lämnar jag därhän. Det är inte konstigt om diskussionen kring hälsan fått ny fart, eftersom många uppenbarligen lider av symptom på ohälsa. Därmed kommer givetvis frågan om  livsstil på tapeten. Den uppdrivna takten i vår (läs: amerikanskinfluerade) tillvaro får ju många negativa konsekvenser.

I vid bemärkelse hör också sättet vi hälsar på till begreppet livsstil. Som bekant har handhälsning/slag nyligen blivit hett stoff med politiska förtecken. Man kan vrida och vända på problemet -- om det nu verkligen är ett problem värt att älta. Man kan naturligtvis ha olika synpunkter; några sådana har jag ventilerat, jämte lagt in lite mer lättsamma rimrader här: Hälsa.

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Lägg till en extra radbrytning efter varje stycke. Med luft mellan styckena blir texten lättare att läsa.

    SvaraRadera